Omschrijving
Op de markt van Limoges in Frankrijk zien wij twee ruziënde vrouwen in het middelpunt staan. De rest van het decorum vervaagd van links voor naar rechts achter en daarna als mensen in de vorm van vlekken. De tekst in het doek is die uit 1.Samuël 1:6a. De vader van de latere profeet Samuël heeft twee vrouwen. De één is Hanna (zijn grote liefde), de ander is Peninna (de minst geliefde). De Bijbel zegt heel mooi: “…de moederschoot van Hanna was toegesloten…” Zij kon geen kinderen krijgen en haar opponent Peninna dus wel. Zo lelijk was die dus ook weer niet! In het verhaal competeert Peninna Hanna met het feit dat zij in de ogen van hun echtgenoot minder is omdat zij geen kinderen kan krijgen. Dus bidt zij de Almachtige om één keer haar moederschoot te ontsluiten, en het kind, wat hierna geboren wordt, een jongetje zal zijn, die zij naar diens Bar-Mitswah (rond 11 of 12 jaar) zal overdragen bij de Tempel van de HEER om hem daar zijn verdere opvoeding te laten krijgen in de Tempel. Dit wordt later dus de profeet Samuël.
Naar aanleiding van een muziekwerk, een herschreven stuk van de componist Mussorgsky, maar nu voor de Beiaard van Barneveld in samenspel
met een klein orkest in de raadszaal, wordt het muziekstuk omlijst door tien schilderijen van 9 kunstschilders, waarvan deze met mijn andere doek “In gebed verzonken”.
Uitvoering
juli 2017
Afmeting
80 x 60 cm
Techniek
Olie op Paneel
Prijs
€ 1095